Nytt handikap?

Av: Elin Ingvaldsen  |  Publisert: 2. mars 2020  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Nå i mars innføres det nye handikap systemet. Hva får det å si for deg?

I disse dager revideres handikappet for alle golfere både i Europa og USA, og mange vil da oppdage at de starter sesongen 2020 med et helt annet handikap en det de avsluttet 2019 med.

Fra og med nå vil du ikke lenger skrive deg opp og ned etter hvor bra eller dårlig din siste runde var. Det som legger grunnlaget for ditt handikap er:

Snittet av de 8 beste av de 20 siste rundene!

Jo flere runder du registerer, jo mer korrekt er handikappet. Og det er veldig viktig at du også registerer de rundene du ikke er like fornøyd med. Dersom du kun registerer gode runder, vil du få et kunstig lavt handikap, da det kun er gode runder som kommer med i grunnlaget. Hver gang du registrerer en runde forsvinner en gammel ut. Så handikappet ditt blir basert på hvordan du spiller nå, ikke en super runde du hadde i 2010 :)

Nytt er også hvordan du registrerer rundene i golfbox. Før kunne du velge mellom å registrere antall slag du brukte på hvert enkelt hull, eller hvor mange stableford poeng du fikk.

Nå skal du kun registere antall slag!

Du må gjerne spille stableford med dine venner, men husk at du også noterer slagene, slik at du får registrert runden korrekt.

Og for deg som føler at handikappet er helt feil.... Ja da er det bare å spille masse golf og få registrert så mange runder som mulig - da justerer handikappet seg raskt til ditt nivå :)

Har du lyst til å vite mer kan du også lese en mer detaljert forklaring i vedlegget.

Se denne videoen for å få ting lett forklart!