Banerapport 29 april

Av: Elin Ingvaldsen  |  Publisert: 29. april 2022  |  Siste nyheter  |  Arkiv

De fleste klør i fingrene for å komme i gang med sesongen, her kan du lese siste nytt fra bane sjefen, Eoin Moroney.

Vi har siden siste rapport hatt vekslende værforhold, med en kort varmeperiode i uke 15 og 16, før vi igjen har fått relativt kaldt vær. Dessverre har den kalde og tørre våren  bremset fremdriften på flere områder av banen, der tørre vinder og kalde jordtemperaturer har satt tydelig preg. Vår siste frostnatt var 28 april der vi målte temperaturer ned til -3 i løpet av natten.

Vårt hovedfokus på vei ut av denne harde vinteren har vært å reetablere greenene med fokus på å få en overflate som vil tolerere et høyt trafikkvolum på daglig basis. På dette tidspunktet jobbes det med å pleie det unge gresset så det blir stereke, forbedre tettheten og fremme veksten. Bruk av vekstfremmende duker, sammen med vanning, gjødsling, regelmessig klipping og rulling hjelper denne prosessen.  Vi har nå begynt å klippe greenene hver tredje dag, og vi har for tiden en høyde på 6,6 mm.  Det er veldig viktig å fremheve det faktum at greenene våre denne sesongen vil trenge litt mer tid enn normalt for å komme tilbake i en sterk posisjon etter vinteren.

Green 2 & 9 22 april

Green 2 & 9 29 april

Prøve-prosjektet med å dekke green 7 med plast denne vinteren, har dessverre ikke vært en suksess. Dette skyldes hovedsakelig at dekket kom på for sent, og at vi ikke klarte å få forseglet godt nok fra å hindre vann å komme inn under dekket. Selv om prosjekt ikke har vært vellykket i år, har det alikevel gitt oss mye kunnskap vi kan bruke i fremtidige forsøk.

De fleste av våre utslagsseder har klart seg godt gjennom vinteren og blir sterkere for hver uke. Vi har sådd, gjødslet og klippet alle utslagsstedene. Vi vil intensivere vedlikeholdsprogrammet vårt her så snart vi får varmere vær.

Fairwayene har generelt vært trege med å komme seg etter vinteren. Det er fortsatt veldig tydelig at den store mengden med is har satt sitt preg. Vi er ikke så bekymret enda, da vi uansett ikke vil se de store forbedringene her før vi får høyere bakketemperaturer. Alle fairwayene er sådd og gjødslet og blir vannet regelmessig, men med den tørre vinden som blåser konstant inn over banen, er det nesten umulig å holde fuktighetsnivået i bakken på ønsket nivå uten en real runde med etterlengtet nedbør.

Bilde av banen 26 februar

Vi har en intens plan i ukene som kommer, og bygger nå opp teamet vårt for sesongen. Frank og Andy er på plass igjen, og har fått selskap av Ben og Kelvin som nylig har sluttet seg til oss fra Irland hvor de har vært greenkeepere på Castlemartyr Golf Club.  Martin betjener rangen og sørger for at alle blir godt ivaretatt der. Det vil i løpet av de neste ukene kommer flere nye ansikter til for å hjelpe oss gjennom sesongen.