Banerapport 22 februar

Av: Elin Ingvaldsen  |  Publisert: 22. februar 2022  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Grunnlaget legges for sesongen i utfordrende værforhold.

Da er det igjen tid for å se frem imot en ny golfsesong. Arbeidet vi gjør på denne tiden av året, legger grunnlaget som hjelper oss gjennom en hektisk sesong. Service og vedlikehold av maskinparken utføres, slik at vi er klare for en travel sesong. Det er bestilt nye elektriske green-klippere, som etter planen skal leveres i god til før sesongstart.

Vi har så langt hatt en veldig ustabil vinter, med snittemperaturer som har variert fra -8 til +5 fra desember til februar. Værmeldingen fremover for de neste 10 dagene gir heller ingen tegn til bedring. De store konstante endringene i temperaturer har ført til at det har bygget seg opp is på store områder av banen. Dette er ikke et ønsket senario, og vi håper nå på stabile minusgrader etterfulgt av en varmeperiode, slik at all snø og is kan smelte bort. Forholdene vi nå har kan fremprovosere stress på gress plantene, avhengig av lengden på perioden.

Vi har eksperimentert med dekke av greener for beskyttelse mot vinterskader. Green 7 ble dekket med en ugjennomtrengelig plast duk før snøen kom. Denne greenen har derfor vært is- og snøfri gjennom hele denne tøffe vinteren. Vi vil nå få gode tilbakemeldinger på om eksperimentet er vellykket, og vil bruke dette i planleggingen av kommende vintere.

Vi har latt noen av greenene være urørt, mens andre er måket av et par ganger. Normalt behandler vi alle greenene likt, men med forholdene vi har hatt denne vinteren har vi blitt tvunget til å ta ulike valg avhengig av forholdene.

Vaskeplass og sand-binger

Vi har bygget 3 nye sand-binger ved driftsbygningen. Dette medfører at vi har kunnet rydde bort sand fra nedsiden av parkeringsplassen, der vi før har lagret sand, og frigjøre mer parkeringsplass.
Samme sted er det bygget en ny vaskeplass. Dette medfører at vi ikke lenger vil vaske maskinparken rett ved putting greenen, da denne over en tid nå ikke har oppfylt kommunale og statlige krav til vaskeplass. Samtidig vil det redusere støy for golfere som trener på nærspill.

Driving range

I oktober mottok vi endelig ny utslagsmatte til nordsiden av rangen – 7 måneder etter avtalt levering.
Dessverre var det for kaldt vær til at vi kunne montere den i høst, da limeprosessen krever temperaturer over 10 grader for å holde over tid. Matten vil selvsagt monteres for fort forholdene tillater det når våren kommer. Vi vil også bytte ut mattene på sør-siden av range, så ivrige golfere kan ser frem imot vesentlig bedre treningsforhold i 2022.

Vi har de siste årene benyttet et betalingssystem fra Nayax på rangen. Dette vil i år bli byttet ut med et mer golfrelatert system fra leverandøren Golfmore, som vi gi oss en bedre og mer fleksibel plattform. Golfmore er et system som brukes mer og mer i golfbransjen, også blant annet for å håndtere greenfee billetter. Her på Hauger tok vi dette i bruk i 2021, så vi får nå et felles system både for billetter og range.
Vi vil åpne rangen så fort forholdene tillater det.

Vedlikehold

Det ser nå ut som vi har sett slutten av Covid restriksjoner, og vi håper at vi da enklere kan få inn arbeidskraft til banen fra utlandet og bygge et enda sterkere team.

Vi brukte høsten 2021 godt og fikk utført et massivt vedlikeholdsarbeid på banen, der enkelte av prosjektene skal ferdigstilles til våren. Under finner du en oversikt over arbeidet.
Vi har i tillegg flere store prosjekter på trappene i 2022.

Hull 1 Reparasjon av pumpehusets fasade
  Fikset lekkasje på ventil boks
Hull 2 Reparert og fjernet flere kumlokk
  Tynnet ut trær på baksiden av tee 63
Hull 3 Renset og senket ned en del kumlokk
  Tynnet ut trær på venstre- og baksiden av greenen
  Kappet ned busker fra putting greenen og ned mot vannet
Hull 4 Utvidet veien fra tee 59 ned mot greenen av HMS årsaker
Hull 5 Bygget ny tee 59 og samtidig utvidet tee 49
  Reparert drenering på høyre side av fairway
Hull 6 Fylt inn mange hull på høyre og venstre side
Hull 7 Jobbet med tee 59
  Utvidet veien fra tee til green – denne skal asfalteres til våren
  Reparert droppesonen
Hull 8 Veien fra hull 7 opp til hull 8 Skal oppgraderes
  Jobbet med drenering på fairway
Hull 9 Sådd gammel bunker for å få bedre gressvekst
  Hevet en gammel dreneringslinje midt på fairway
Hull 10 Jobbet med små hull på fairway og senket kumlokk
Hull 11 Reparert veien ved siden av tee 59
Hull 12 Tynnet ut trær på høyre og venstre siden av tee
Hull 13 Renset bekken fra tee til green
  Reparert små områder rundt tee
  Fylt igjen bekken på venstre og lagt ned rør
Hull 14 Reparert drenering på venstre side
Hull 15 Forbedret tee område
  Forlenget veien ut mot fairway
  Finne løsning for vått område bak greenen
Hull 16 Reparert drenering foran tee 49
  Fjernet kumlokk mot green og erstattet med drenering
  Jobbet med tee 49
  Fylt igjen hull på venstre side av fairway
Hull 17 Forbedret drenering på siden av tee området
Hull 18 Jobbet med tee 49
  Hevet en del kumlokk

Vi gleder oss til å snart kunne se dere på bane og treningsanlegg igjen!

Banesjef
Eoin Moroney