Banerapport 16 september

Av: Elin Ingvaldsen  |  Publisert: 16. september 2022  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Les siste rapport fra Eoin og planene for høsten.

Vi har en ekstremt travel sommer bak oss, og er nå på vei inn i en veldig viktig fase. Banen skal klargjøres for vinteren, og vi må identifisere hvordan vi kan ha en mest mulig optimal periode frem mot de kalde vintertemperaturene foran oss.

Vi kommer til å analysere baneforholdene nøye og evaluere hvilke områder som godt håndterer den store belastningen og hvilke vi trenger å jobbe mer med.
Vi ser at følgende høst-tiltak gir banen bedre forutsetninger for gode forhold neste vår:

• Sette flaggene på steder vi normalt benytter minst mulig. Det vil dessverre bety litt tøffere flaggplasseringer.
  • Benytte matteutslag på utslagssteder der vi normalt har utfordringer.
  • Benytte soppdrependemidler for å unngå sykdom.
  • Fjerne dugg fra overflaten, for å vedlikeholde tørre og sunne planter.
  • Lufte alle områder av banen
  • Avslutte gjødsling og såing for sesongen

Nytt for sesongen 2022/2023 er at vi vil ta i bruk ugjennomtrengelige duker på greenene for å forebygge vinterskader forårsaket av isbrann. Dette er en metode som er blitt benyttet og testet i Norge over de siste 4 årene, med gode resultater. Vi vil gjennom vinteren holde dere oppdatert på dette prosjektet i våre sosiale medier. Målet er at dette skal gi oss en bedre startposisjon til våren, og bedre kvalitet på greenene på et tidligere tidspunkt i sesongen.

Som tidligere nevnt i vår vedlikeholdsplan, står oppstarten av renovasjonen av våre bunkere. Dette arbeidet vil starte i nær fremtid når vi ser at trafikken på banen reduseres, noe om gjør at vi kan arbeide mest mulig effektivt.

Vi har hatt en produktiv sesong, der vi har fått utført en god del prosjekter på banen som:
  • Utvidelse av nordsiden av rangen, med flere utslagsmatter grunnet stor pågang.
  • Nytt utslagssted for 59 og 49 er ferdig på hull 5
  • Veier på hull 6 og 7 er asfaltert
  • Nytt lagringssted for sand er bygget og ferdigstilt
  • Ny vaskeplass for maskinparken er etablert i henhold til krav fra myndighetene
  • Trær og busker er tynnet ut på hull 3
  • Pumpehuset på hull 2 har fått nytt tak
  • Ny vei er etablert fra utslagssted til fairway på hull 4
  • Nytt gressområde er ferdigstilt på baksiden av hull 13
  • Arbeidet med jevning av tee-stedene fortsetter
  • Alle fairways er top dresset
Arbeid planlagt uført denne høsten er:

• Utbedring av ulike dreneringsutfordringer rundt om på banen
  • Reparasjon av lekkasjer i hovedlinjen til vanningssystemet

Vi ønsker alle medlemmer og gjester en fin høst og avslutning på golfsesongen!