Banerapport 2. juli

Av: Joachim Lange  |  Publisert: 2. juli 2018  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Klikk her for siste banerapport

2018 sesongen er godt i gang, og så langt har det vært en interessant sesong hvor vi har møtt mange nye utfordringer helt fra starten av året. Når vi nå ser tilbake på den første delen av sesongen er vi fornøyde med resultatene vi har klart å oppnå, men vi har fortsatt en vei å gå før banen er i topp «Hauger-standard» som vi kjenner den fra tidligere år.

Greenene: Vi tok tidlig avgjørelsen om å så om alle greenen og belønnes nå med gode og jevne putteflater. Vårt første fokus i åpningsukene vår å få bra gressdekning, noe vi lyktes med. Fokuset ble så flyttet over på å forbedre putteflaten fra uke til uke ved å: gjødsle, dresse, klippe, rulle og gradvis senkning av klippehøyden. Vi startet sesongen med 4mm høyde på greenen og med det varme været var vi forsiktige med å senke klippehøyden for å unngå å stresse de nye gress plantene. Vi er nå nede på 3 mm gresshøyde med en stimp på 9-10 feet på greenene. Vi vil fortsette å holde høyt fokus på greenene for å sørge for best mulig forhold utover i sesongen.

Fairwayene: Vinteren forårsaket dessverre noe skader på fairwayene, skadene er fortsatt synlig på noen steder men er betraktelig forbedret. Vi vil fortsette å vanne, gjødsle og klippe fairwayene jevnlig. Vårt ønske har vært å kunne vertikalskjære alle fairwayene, men dette har ikke vært mulig å gjennomføre på grunn av de varme værforholdene. Vanning har vært første prioritet i måneden som har gått og vil fortsatt være hovedfokus i de varme ukene som kommer.

Teestedene: Alle teestedene har stort sett kommet seg fint. Fokuset her i tiden fremover blir å vertikalskjære, dresse og gjødsle for å forbedre forholdene ytterligere.

Bunkere: Vanlig vedlikehold av bunkere er utført ukentlig. I tillegg planlegger vi å bytte ut sanden i flere bunkere som trenger oppgradering.

Vanning: På grunn av det ekstremt varme været vi har hatt siden mai har vanningssystemet jobbet på overkapasitet, som da har ført med seg enkelte utfordringer. Mange timer er brukt på å konstant reparere lekkasjer, justere sprinklerhoder og vedlikehold av de 2 pumpestasjonene. Vanning er utført både automatisk og manuelt. For å kunne holde alle banens områder fuktig vil vi også i fremtiden måtte vanne automatisk. Dette vil resultere i at vanningen vil slå seg på automatisk på greenene hver 2. time i 1 minutt fra kl 10:00. Fairwayene vannes også automatisk fra kl 10:00 i et intervall på 3 timer.

Golfbiler: Det har vært rekordstor etterspørsel etter biler etter at vi fikk våre nye Yamaha golfcarts. Vi ser investeringen i disse bilene samt utbedringen av veien rundt klubbhuset som et stort løft for hele golfanlegget. Vi ber alle brukere om å unngå å kjøre i høyroughen samt å behandle bilene med forsiktighet.

Driving Rangen: Som forutsett har rangen vært i full sving siden 25 april. Vi har før denne sesongen investert i nye matter og flere nye Callaway baller.

Young European Masters: De neste ukene vil fokuset være å få banen opp på en standard som forventes av spillerne som skal delta i dette mesterskapet. Vi ser frem til å igjen kunne vise frem Hauger som en real test for mesterskapsgolf.

Etter en veldig vanskelig vinter/vår håper vi alle er fornøyde med progresjonen på baneforholdene så langt i sesongen. Vi vil gjøre vårt beste for at forholdene forbedrer seg ytterligere fra uke til uke.